måndag 4 juli 2011

Glass i stora lass

Nu är det sommar och en och annan glass säljs i vårt avlånga land. Nya sorter hela tiden men är det ändå inte de gamla favoriterna som håller år efter år? Jag föredrar Nogger och Daimstrut. På GB´s hemsida kan man botanisera ordentligt bland exempelvis samtliga glassafficher genom åren.










































Många undrar säkert varför varumärket heter GB Glace. Svaret på det hittar jag också på deras hemsida.

Den andra oktober 1963 beslutade GB:s styrelse att firmanamnet på företaget skulle vara GB Glace. Tidigare hade namnet varit Glace-Bolaget AB.
Glace är den franska stavningen för glass och användes även tidigare i svenskan som benämning på glass av många glassföretag.
Där ser man. Jag har även hittat lite nostalgi från andra glassföretag.

Triumf Glass

Hemglass 1 2 3

3 kommentarer:

  1. Det märks att det är en stor skillnad här. Variationen på glassorterna var oändligt mycket större än idag och karaktärerna på glassorterna roligare också. Och godare med för den delen. Idag har GB gott vilse i alla Magnum, Solero och Cornetto-varianter.
    Vill man ha nåt som liknar de gamla sorterna idag får man söka sig till Diplom-Is.

    SvaraRadera
  2. Håller med föregående talare. Mina favoriter är fortfarande Nogger, Lakritspuck och Tip Top. Sitting Bull var min favorit som barn.
    Två glassar från 90-talet som jag saknar är Banana Joe och Red Dream.
    Glassutbudet idag är skrattretande med Magnum Dark, Almond, Classic, Maya, African, Gold, White etc i all oändlighet. Alla med marginella skillnader.

    SvaraRadera
  3. Vad hette den fantastiska glasstruten med marchmallow i? Vaniljglass och mörk chokladöverdrag i övrigt. Tror det kan ha varit Sia Glass?

    SvaraRadera