fredag 29 juli 2011

Kalle & Chokladfabriken med Ernst-Hugo Järegård

Äntligen! Barndomsnostalgi i dess ädlaste form! Jag har köpt "Kalle & Chokladfabriken" i dess mest minnesvärda variant! Att sitta och läsa en saga för barnen i TV till tecknade bilder var väl bland det tråkigaste former av barnprogram som fanns. UTOM när Ernst-Hugo Järegård läste Roald Dahls bok "Kalle & Chokladfabriken"! Minns man en sagostund från barndomen så är det den. Ernst-Hugo läste med en sån entusiasm och energi som bara han kunde och man blev verkligen spänd över att få höra hur det gick för Kalle Spanns jakt på en gyllene biljett och sen hur det gick för han och de andra barnen i den underlige Willy Vonkas stora fabrik. Hade NÅN annan läst denna så hade den med största sannolikhet glömts bort som ett barnboksprogram i mängden.
Dessutom en eloge för ett lysande intro med den chokladfärgade texten som rinner nerför en stjärnhimmel. Bara det räcker för ett väcka de nostalgiska vibbarna. Det gäller att skapa ett så bra första intryck som möjligt så att det sitter sen i barnens medvetande.
Jag ska inte snacka ner Hollywoodfilmen med Johnny Depp från 2005. Den är helt OK, förutom att Johnny Depps bild av Willy Vonka tydligen är att han är släkt med Michael Jackson. Åtminstone är det honom han påminner om i filmen. Än bättre är faktiskt musikalfilmen med Gene Wilder från 1971 som en mer lysande Willy Vonka än Depp. Men hade dom gjort en svensk filmversion av denna bok så hade Ernst-Hugo varit mitt val av skådis för rollen som den egendomlige fabrikören.



/JJ Devel

6 kommentarer:

  1. Nope, detta är två hederlig VHS-kassetter, men what the heck, jag är inte kräsen. ;)

    SvaraRadera
  2. åh ernst har perfekt röst för det där! men som burton fantast älskar jag ju 2005 versionen med haha.

    och appropå ernst gör han måns så bra i pelle svanslös med tycker jag!

    SvaraRadera
  3. Åhhhhhh, jag har letat som en galning efter den här!!!! finns inte att få tag på till något pris i världen :(

    Ernst-Hugo är kung!

    Kan du inte lägga upp resten också? Snälla, snälla, snälla....

    SvaraRadera
  4. Filmklippet har inte jag lagt upp utan den är från Youtube. Tyvärr har jag dessutom inte tekniken just nu för att föra över från VHS till dator.
    Däremot så lyckade jag att på två skilda second hand affärer att hitta del 1 och 2 så den är nog inte så svår att hitta i sådana. Håll ut!

    SvaraRadera
  5. Bengt Arne Runnerström <3<3<3

    SvaraRadera