tisdag 28 juni 2011

Detaljer

Min mormor och morfar bodde på landet i ett hus byggt på 50-talet. Där fanns såväl källare som vind och där rörde jag mig ofta kan jag säga. I källaren fanns frysboxen, fylld med mat. Allt skulle sparas. Hade man tur så hittade man det som man sökte. Glasspinnar inköpta i Glassbilen från Hemglass. Inget märkvärdigt, "Knatte" heter de visst än idag. Vaniljpinnar med överdrag av mörk choklad. Längre in fanns ett par skafferier och där trängdes burkarna med sylt och inlagda primörer. En back Sockerdricka var också standard.

I köket satt man och spelade Sverige-Memory med mormor. Motiven var bl.a svensk flagga, Knäckebröd, en femkrona och en bild på en dalahäst. Frågade man snällt så kunde man få öppna ett utav köksskåpen med skjutdörr och ta en "Piggtablett" dvs druvsocker (Dextrosol) eller några Geléhallon.

I TV-rummet så kunde jag drömma mig bort i timmar bland Årsböcker som stod på rad i bokhyllan. 1978 var min favorit. Bilder på krigsoffer och störtade flygplan varvades med bilder från fotbolls-VM i Argentina. Vad mycket papper det var på planen. I skivhyllan fanns godbitar som Nicki Lilltroll och Pippi på dom sju haven.

Morfar var gammal lantbrevbärare och satt alltid och improvisationsvisslade i sin röda SAAB 96. En dag fick morfar en stroke och sedan visslade han inte längre. När morfar dog så flyttade mormor ifrån huset. Än idag så känns det väldigt tungt att veta att jag aldrig mer kommer att sätta min fot i huset igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar